OTELİ OLAN OKUL MU OLUR YA!

     Okul sistemi üzerine konuşalım demiştim fakat internetten ulaşabileceğiniz bilgileri size aktarmayı sevmediğimi biliyorsunuz artık.  College yani bizim değimimizle ' Meslek yüseksokulu' sisteminden bahsedeceğim ek olarak sadece aşçılık üzerine konuşacağım. 

     Geldiğim okul Kirkwood Community College araştırmak isteyenler linkten bakabilir. (https://www.kirkwood.edu/programs )Her yıl burs veriyor eğer araştırırsanız belki şansınız vardır ve onay alınırsınız kim bilir... 

     Öncelikle Türkiye sisteminden bahsetmek istiyorum; Özel ve devlet okulu olarak ikiye ayrılıyor ve aldığınız puana göre bir okula yerleştiriliyorsunuz. Mutfak konusunda çok iyi mutfakları olan okullar olduğu gibi çok rezil olanlarda var haliyle ya da özel aşçılık okulları var 8 ayda sizi mesleğe hazırlayan eğitimler vesaire oluyor size uygun programı seçip parasını verdikten sonra başlıyorsunuz. Bir de liselerde aşçılık bölümü olan ''Meslek Liseleri '' var, öğrenciler malzeme masraflarını kendisi karşılayarak bölümü okuyor bir bakıma ve temel olan şeyleri öğreniyorsunuz. Özetle sistem bu şekilde işliyor Türkiye'de. 

      Gelelim Amerika sistemine... Devlet ve özel diye ayrılmıyor ve hepsi ücretli her bölümün ücreti farklı tabii okula da bağlı olarak değişiyor bu ücretler. Bildiğim iki College var ve ikisi de aynı sistemi kullanıyor. Sistem benim bu işe ilk girdiğim günden beri hayal ettiğim sisteme çok benziyor. Şöyle ki okulun ayrı bir kampüsü değilde oteli var. Öğrencilerin aldığı ders sınıfları yani mutfaklar otelde ama otelin ana mutfağından farklı olarak işliyor. Otelin restoranı var (thehotelatkirkwood) ve bana orada çalışma fırsatı verildi hem mutfak sistemine adapte olmam için hem de ingilizceme yardımcı olması amacıyla eh bir de gönüllülük saatleri doldurma amacıyla bir süre çalıştım. 4 ayrı mutfağı olduğunu söyleyebilirim sanırım. A la carte, hazırlık, kasaphane ve banket mutfağı var. Pastane de öğrencilerin ders aldığı sınıfla birleşik ikiye bölünmüş şekilde işliyor. Öğrenci sınıfları 16 kişilik 2 mutfak sınıfı 1 pastane sınıfı var ( pastane sınıfı maximum 6-12 kişilik oluyor. Sınıflarda her türlü profesyonel makinaya ulaşma şansınız var. Ve en alt kattan bahsedecek olursam kocaman bir depo var ve betimlemem gerekirse sanırım bir minimarket kadar büyük olduğunu söyleyebilirim. Her türlü ürün buraya geliyor ve şefler buradan malzeme alıyorlar mutfaklara biz bununla uğraşmıyoruz. Reçeteler bize kitap halinde dersin ilk gününde tarihli ve planlı bir şekilde veriliyor ve o gün ne yapılacaksa şef malzemeleri sınıfa getiriyor biz de ölçerek kullanıyoruz. Mutfak sınıflarında fazla kalan ve kullanılmayacak ürünler otel mutfağına veriliyor veya depolanıyor. İsraf edilmiyor genelde hiçbir şey. Meyve sebze kabukları dahi compost ile değerlendiriliyor (ve Amerika'nın genel özelliği bulaşık yıkanılan lavabolarda sebze meyve çöplerinin dönüştürücüleri olması). Eğer özel ve az kullanılan ürünler veya taze balık gibi ürünler ders içinde kullanılıyorsa bunu da bir gün önceden getirip bize taze ürün sunuluyor. Bu sistem bana çok fazla ilham veriyor, çok şey öğretiyor ve ne kadar tıkır tıkır işleyen bir sistem olduğunu gördüğümde hayranlıkla izliyordum tüm iş gününü. Yapılan ürünler gün sonunda yeniliyor isteyenler evine götürüyor.

Ders siteminden daha önceki Bloglarımda bahsetmiştim fakat ayrıntı vermek istiyorum biraz daha ;

      Her dersin işlenme sistemi ''Eğitmen şefine'' göre değişiklik gösteriyor. Kimi şef sınav yerine günlük değerlendirme yaparken kimi vize,final, yazılı sınav, uygulamalı sınav, kelime sınavı,yarışma gibi bir ders içeriğiyle geliyor ve bunlardan puan alınıyor. 4 şef tüm dersleri veriyor herkesin uzmanlık alanı farklı ve günde 3 ayrı sınıf veya 1 sınıf arasında değişiyor döneme ve öğrenci sayısına göre değişiyor bu.( eğeröğretmen olmak istiyorsanız diye söylüyorum) Gözlemlediğim kadarıyla sabah 7-11 / 12.4 /ve akşam sınıfı oluyor saat aralığının maximum 3 saat 50 dakika olacağını hesaplarsak hemen hemen 12 saat yapıyor günde :) 

     Her şefin karakteri ve istekleri gerçekten çok farklı, çok rahat olan şefte var askeriye de olduğumuzu düşündüren de var. Ben hepsine uyum sağlayıp en iyi yönlerini alma taraftarıyım o nedenle benim açımdan insanları deneyimlemek açısından çok güzel bir fırsat oluyor. Biliyorsunuz ki eğer mutfakta çalışıyorsanız bulunduğunuz mutfağın şeklini almak zorundasınız aksi takdirde işler hiç istediğiniz gibi gitmiyor. 

     Ama değinmem gereken tek bir özellikleri var ki o da gerçekten öğretmek için bu işi yaptıkları, bu iş ahlakını görmemi sağlıyor. İşini sevmeyen bir kişi görmedim ve bu beni çok mutlu ediyor. Ayrıca öğrenciler üzerinde çok bir sınav baskısı yok Türkiye'de olduğu gibi.eğitmenlerin algısının derste zaten öğreniyorsunuz neden canınızı bu şekilde sıkalım gibi bir düşünce olduğunu düşünüyorum.

    Kısacası benzersiz hoş bir sistem olduğunu düşünüyorum. Ben ilk defa ruhumun öğrenme isteğini doyuran bir sistem olduğunu düşünüyorum. Umarım daha çok ruhumu doyurabildiğim güzel şeyler yaparım.


Hayatta ve mutfakta bol şans. 







Yorumlar

Popüler Yayınlar